گاهی به آسمان نگاه کن(ارس سرزمین زیبائی‌ها)

علوم کتابداری ، مدیریت دانش،دانستنیها، ایران شناسی،‌جهانگردی، آموزش، تاریخ و جغرافیای جهان، سینما، ادبیات جهان، هنر، صنعت، هوا و فضا و ....

مارچلو ماسترویانی Marcello Mastroianni
نویسنده : منصور داودی - ساعت ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ آبان ۱۳٩٠
 


متولد 28 سپتامبر 1923 در فونتانالیری ایتالیا. پدر و مادرش زارعان فقیری بودند. طی جنگ جهانی دوم مدت کوتاهی نقشه بردار بود. پس از بازگشت توسط آلمانی ها، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد. ماسترویانی از بازداشتگاه گریخت و باقی مدت جنگ را در یک اتاق زیر شیروانی در ونیز گذراند. پس از جنگ به رم و در قسمت حسابداری نمایندگی ایکل لاین، کمپانی تولید فیلم انگلیسی، مشغول به کار شد و شب ها بازیگری را با گروهی بازیگر دانشجو شروع کرد. در 1947 نسخه ی ایتالیایی بینوایان آغاز فعالیت بازیگری اش در سینما بود.

سال بعد به گروه تئاتری لوچینو ویسکونتی پیوست. شهرتش را به عنوان بازیگر نقش اول مستعد و جذاب به تدریج در تئاتر و سینما به اثبات رساند. اواسط سال های 1950 به شهرت بین المللی دست یافت و پس از نقش آفرینی در فیلم هایی چون شب های سفید ویسکونتی، زندگی شیرین و هشت و نیم، دو اثر جاودان فلینی، شب آنتونیونی و طلاق به سبک ایتالیایی جرمی، به مقام یکی از مهم ترین شخصیت های سینمای جهان رسید . به خاطر طیفی گسترده از نقش های دراماتیک و کمدی عالی به عنوان الگویی از مرد اروپایی امروزی شهرنشین از محبوبیتی جهانی برخوردار شد. مارچلوماسترویانی به خاطر طلاق به سبک ایتالیایی (1962)، یک روز به خصوص (1977)، و چشمان سیاه (1978) نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. مثلث پیتزا (1970) و چشمان سیاه او را برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن کرد.

مارچلو ماسترویانی پنج شنبه 19 دسامبر 1996 در پاریس درگذشت.

◆ فیلمنگاری

عروسک (1938، کارمینه گالوته)، تاج آهنی (1940، آلکساندرو بلاستی)، یک داستان عاشقانه (1942، ماریو کامرینی)، بینوایان (1947، ریکاردو فردا)، یک شنبه ای در ماه اوت (1949، فرانکو بروساتی)،خاطرات دلدادگان بیچاره (1954، کارلو لیتزانی)، روزهای عشق (1954، جوزپه دسانتیس)، خانه ریکوردی (1954، ک. گالونه)، Sensualita (1954، کلمنت فراکاسی)، وحشی پابرهنه (1954، کلمنت فراکاسی)، چه بد که او بد است (1955، آ. بلاستی)، شاهزاده جزیره (1955، پائولو موفا)، زن بودن خوشبختی است (1956، آ. بلاستی)، پدران و پسران (1957، ماریو مونیچلی)، شب های سفید (1957، لوچینو ویسکونتی)، همسر میلر (1957، ماریو کامرینی)، زن قاتل رومی (1957، الیوپتری)، معامله بزرگ در خیابان مادونا (1958، م. مونیچلی)، قانون (1959، ژول داسن)، دختر خیاط (1959، ماریو مونیچلی)، ساختار عشق (1959، آ. بلاستی)، زندگی شیرین (1960، فدریکو فلینی)، شب (1961، میکل آنجلو آنتونیونی)، ارواح رم (1961، آنتونیو پیتر آنجلی)، آدمکش (1961، الیوپتری)، کار خیلی محرمانه (1962، لوئیس مال)، طلاق به سبک ایتالیایی (1962، پی یترو جرمی)، ناقوس آنتونیو (1962، مائورو بلوجینی)، آنتونیوی زیبا (1962، والریو زورلینی)، هشت و نیم (1963، ف. فلینی)، ورقه عشق (1963، آنتونیو پی یترو آنجلی)، ارثیه فامیلی (1963، والریو زورلینی)، گرداننده (1963، م. مونیچلی)، کوتاه ترین روز (1963، سرجو کوربوچی)، دیروز، امروز، فردا (1963، ویتورو دسیکا)، ازدواج به سبک ایتالیایی (1946، و. دسیکا)، عشق در ریوی برا (1964، جیانی فرانچیولینی)، کازانووا70 (1965، م. مونیچلی)،دهمین قربانی(1965، ا. پتری)،بلندتر،بلندتر فریاد بکش صدایت را نمی شنوم (1966، ادواردو فیلیپو)، خشخاش نیز گل است (1966، ترنس یانگ)، بیگانه (1967، لوچینو دیسکونتی)، من من من ...و دیگران (1967، آ. بلاستی)، دشمن همسرم (1967، جیانی پوچینی)، مرد با بادکنک ها (1968، مارکوفرری)، بوسه، حرکتی دیگر (1968، مارکو فرری، ادواردو د فیلیپو، لوچانو سالچه)، الماس ها برای صبحانه (1968، کریستوفر موراهان)، قصری برای عاشقان (1969، ویتوریو دسیکا)، ارواح به سبک ایتالیایی (1969، رناتوکاستلانی)، دفتر یادداشت کارگردان (1969، ف. فلینی، تلویزیونی)، لئوی آخر (1970، جان بورمن)، مثلث پیتزا (1970، اتوره اسکولا)، گل آفتاب گردان (1970، ویتوریو دسیکا)، نمایشی از حسادت (1970، اتوره اسکولا)، تراژدی حسادت (1970، اتوره اسکولا)، نظرباز (1970، فرانکو ایندووینا)، همسر کشیش (1971، دینو ریزی)، فقط بر سر دیگران می آید (1971، نادین ترنتینیان)، رم (1971، ف.فلینی)، چی؟ (1972، رومنپولانسکی)، کشتار در رم (1973، جرج پن کاسماتوس)، درود بر هنرمند (1973، پویس روبرت)، پرخوری (1973، م. فرری)، دفتر یادداشت رؤیاهای ممنوع (1973، رومن پولانسکی)، مهم ترین حادثه پس از پیاده شدن انسان بر سطح کره ماه (1973، ژاک دمی)، پوپسی (1974، جرجو کاپیتانی)، روکوپاپالئو (1974، اتوره اسکولا)، به زن سفید پوست دست درازی نکن (1974، مارکو فرری)، آلونسانفان (1975، برادران تاویانی)، بر پلکان قدیمی (1975، م. بلوچینی)، همدیگر را به شدت دوست داشتیم (1975، ا. اسکولا)، تودومودو (1976، ا. پتری)، خانم ها و آقایان شب به خیر (1976، ل.کومنچینی و دیگران)، زن روز یکشنبه (1926، لوئیجی کومنچینی)، دیوانگان و عاشقان (1976، فلاویو موگرینی)، لیزا (1976، مارکو فرری)، یک روز به خصوص (1977، ا. اسکولا)، خداحافظ میمون (1978، م. فرری)، همان طور که هستی بمان (1978، آ. لاتوادا)، راه بندان (1979، ل. کومنچینی)، معشوقه همسر (1979، مارکو ویچارو)، کمی پر معنی (1979، جاکوز دمی)، حوری خدادادی (1979، جوزف پاترونی گریفی)، کینه خانوادگی خونین (1979، لیناورت مولر)، شهر زنان (1979، ف. فلینی)، تراس (1979، ا. اسکولا)، اوپسی پوپسی (1980، ج. کاپیتانی)، پوست (1981، لیلیانا کاوانی)، شب وارن (1982، ا. اسکولا)، پشت در (1982، ل. کاوانی)، سرگذشت پی یرا (1983،مارکو فرری)، هانری چهارم (1984، مارکو بلوکیو)، گابریلا (1984، برونو بارتا)، ماکارونی (1985، ا. اسکولا)، زندگی دوگانه ماتیاپاسکال(1985، ماریو مونیچلی)، آزادی غیر قابل تحمل (1985، لیلیانا کاوانی)، جینجروفرد (1986، ف. فلینی)، پرورش دهنده زنبور عسل (1986، تئو آنجلوپولوس)، مصاحبه (1987، ف. فلینی)، چشمان سیاه (1987، نیکیتا میخالکوف)، شکوه (1989، ا.اسکولا)، همه چیز روبه راه است (1990، جوزپه تورناتوره)، گام معلق لک لک (1991، ت. آنجلوپولوس)، چین – چین (1991، گنه ساکس)، یک داستان خوب (1992، گنه ساکس)، مردم کهنه (1992، بیبان کیدرن)، Do Eso No Se Habla (1994، ماریالوئیزابمبرگ)، لباس حاضری (1994، رابرت آلتمن)، یک دو سه خورشید (1994، برتران بیله)، من نمیخواهم در این باره صحبت کنم (1994، ماریا لوئیزابمبرگ)، صد و یک شب (1995، دیدیر راجت، اگنس واردا)، سه زندگی و تنها یک مرگ (1996، رائول روئیز).